Sep 10, 2009

نضال مواطن


http://masr.20at.com/CurrentArticleAssets/3eashbalady555(1).jpg

قالتلي ليه عملت فيا كده
قولتلها بصي انا معملتش حاجة ف حد
ومش فضيلك لا اتنين ولاسبت
وبعدين ... مش بإيدي يا نفسي
هي الامور ماشية كده
وحالي ,انتي عارفة , مايسلمشي
بصيت لروحي وقولت
فات القطر
لا صبرت ولا نولت
خليك كده قاعد كده
لا انتا مرتاح ولا قادر تبدأ السطر
حاسس ان امورك كده
على بعضها
ملخبطة
والحالة مهياش كده
متبعترة
كله بإيدك
انتا اللي كسرتها
ونسيت قديمك
ورميت جديدك
ولا كسبت نفسك
ولا كسبتها

..

بتقولي .. ساعتها سمعت صوت من بعيد
جي من هناااااك ... من قداااام
بينده ويقول
انا شاب لكن عمري ألف عام
عايش لكن بين ضلوعي زحام
خايف ولكن خوفي مني انا
أخرس ولكن قلبي مليان كلام

...
حسيت اني دخلت في السياسة
وسيبنا السهوكة والمياصة
قولتلها بصي
انا مليش في الكلام الكبير
خليني هنا مخبي راسي في بير
وشغل النضال والفياصة
سبناه لأهل الفهم والكياسة

...

ورجعت وبصيت لروحي وقلت
يادي الحوسة
ده انا روحت
ده انا مفيش خلاص
انا تقريبا مش موجود
غالبا السر الالهي نفد للخلاص
قرصت نفسي وبصيت لروحي تاني
ولقتني لسه بحس
اومال ليه عقلي نخره الدود
ليه مش عندي استعداد أنادي

...

قولتلها بصي
سبيني في حالي
انا بجري ع رزق عيالي
ومش فايق
اه ... اصل لا مؤاخذة مدفعتش الايجار
ولا ابونيه الجزار
وعم عبد الغفار ... الخضري
اي نعم
مشتري منه تلاتة اربعة كيلو بالتقسيط
والحالة شيش بيش
ومش رايق
لغلاء رغيف العيش
ومش فاضي للزوار
وما تقوليش انتحر
لأن اخر خبر
ان في ضريبة انتحار

No comments: